tisdag 1 januari 2013

1 Januari


Det blev ett väldigt lugnt nyårs firande igår. Både jag och Lina är fortfarande lite krassliga så blev lite god mat bara vi två här hemma. Och för ovanlighetens skull så blev det rätt mycket sömn inatt också så vaknade upp rätt så utvilad. Och var väldigt skönt att slippa vakna upp bakfull idag.
Iom att det blev rätt så lugnt igår och bra med sömn så valde jag att gå till gymmet idag fast jag inte är helt frisk än, men kände att jag måste komma igång med rehab på axeln nu innan det går för lång tid.
Körde på med vanlig rutin, vakna till liv, ta en PWO och sen bege sig till gymmet. Uppvärmning som vanligt och sen igång med rotator cuffar. Kändes rätt rejält i axeln men klarade ändå många reps så kunde gå på rätt bra med vikterna ändå. Vågade dock inte köra på brutalt utan höll det runt 15 reps. Som sagt, nu e det rehab som gäller. Körde även lite rygg och där kunde jag panga på rejält utan att det kändes nått så är jäkligt skönt. Känns som alla fästen har klarat sig och är bara ledkapseln som tagit stryk. Va faktiskt rätt skönt att bara köra "finlir" övningar på axeln, känner mig faktiskt dum mot mig själv att jag inte gjort det mer i år faktiskt. Får jäkligt bra pump i axlarna och blir faktiskt jäkligt bra träning av det också. Visst, är inte det lättaste att bli starkare eller bygga stora muskler men kan rekommendera man blandar in lite sådana här övningar då och då. Jag gillar att träna tungt, tycker jag får bättre resultat och känns bättre med tunga pass, men har ju läst en hel del om att blanda upp det lite då och då och köra lite mer hög reps och finlir, och jag kommer börja köra det när axeln är hel igen. 3 veckor tungt 1 vecka hög reps eller nått liknande. Ska börja slipa på det lite längre fram när det börjar bli aktuellt.
Men som sagt, det va cuffarna som kändes rejält, annars kunde jag gå på rätt så bra. Höll nere vikterna lite för vill se hur axeln reagerar nu men tror detta kommer bli bra bara jag tränar smart och låter axeln bli helt bra innan jag går på som fan igen.
Iaf passet såg ut så här:

Uppvärmning 12 min
Rotator cuffar 4 set inåt rotation, 4 set utåt rotation
Stående rodd 4 set
Lyft åt sidan i kablar 4 set en arm åt gången
Low row 5 set stegrande vikt
Lyft åt sidan med hantlar med lillfingret utåt 4 set (vet i fan vad övningen heter)
Lateral rise 5 set stegrande vikt (Sidolyft med hantlar med raka armar)
Rodd i kabel 5 set
Lateral rise 5 set (Sidolyft med hantlar med böjda armar)
Rodd i maskin 5 set stegrande vikt
Shrugs 5 set

Så får vi se hur axeln känns imorgon, är inte för öm förhoppningsvis. Så imorgon väntar armar, borde kunna dra på rätt bra där också, men får kanske hoppa tricepspress över huvudet tills axeln känns mer stabil.

Efter träningen så blev det hem och frukost. Då det är tänkt att jag snart ska gå på diet igen så tänkte jag att jag kan börja värma upp lite och äta det som kommer bli min frukost varje dag ett tag fram över nu, havregrynsgröt. Havregrynsgröt kan va något av det vidrigaste jag vet, men tänker att med mycket kanel och valnötter så går det ner. Men det tog fan emot. Va smart nog också och gjorde en riktigt stor laddning och åt nog bara hälften av det. Men blir förhoppningsvis som när jag började äta kvarg, gick knappt i början men har gått över till att va ok samtidigt som det på nått sätt känns fel.

Hade iaf lite äggröra på äggvitor att äta också.
Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för mig på jobbet imorgon att trycka ner detta giftet!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar